21 mars 2012

Fem snabba bästa / värsta med att bo i Paris

Så har jag nu kommit fram till några punkter på min bästa/sämsta lista m. Paris (allt är inte guld som glimmar)

Det värsta: 
  • De otroligt långa köerna i alla matäffarer, de små rulllbanden som gör att alla varor inte ens får plats och att kassörskorna måste vänta pa att folk packat ner sina saker innan de börjar med nästa kund. 
  • Att det är så otroligt mycket folk i tunnelbanan så att det ibland känns som om luften ska ta slut, eller att man svettas ihjäl. 
  • De hemlösa. Trots all flärd och lyx som Paris ger sken av så kan man ibland få för sig att man befinner sig i ett U-land. Det finns så otroligt många uteliggare i Paris, familjer, ungdomar i min ålder; man ser dem i metron, i parkerna, på gatan i minusgraderna på vintern och får sig alltid en frågeställare  plus lite ont i magen. 
  • Priserna! Mon dieu vad saker och ting är dyrt här, från hyran där man betalar cirka 37euros/m2 till matäffaren där ett kilo tomater kan kosta upp till 2.99E/kilo.
  • Männen, oh männen. Det värsta för att många av dem tycker otrohet är ett effektivt sätt att antingen göra slut eller att komma på att man faktiskt fortfarande älskar sin flickvän. Hur resonerar dom egentligen? Hallucinerande.     
     Bonus värsta: Så långt från Sverige, läs: mamma och alla syskon. 
Det bästa: 
  • Folk är hövliga och artiga och håller upp dörren åt dig i metro-utgången och säger merci när du gjort detsamma och hjälper dig ofta om du tappat något på gatan och springer ikapp och ger dig det. 
  • Maten. Mmm, här sparas det inte på efterrätter, apéritif eller förrätter, vardag eller fest, en liten sallad, soppa,youghurt eller kaka piffar upp middagen väldigt snabbt, man äter mycket i etapper här nämligen. Och osten, osten kära vanner.
  • Uteterasserna, kaffe, vin, eller varför inte en bière pression i sommarvärmen på någon av alla de härliga caféerna? Det finns en speciell i Le Marais som jag tillbringat extra många timmar på i sällskap av goda vänner, Le Progrès
  • Att världen liksom blir lite mindre och mer lättillgänglig när man bor i en så stor och internationell stad som Paris, att här har en pot-purri av människor samlats av en miljon olika anledningar, med olika bakgrunder, kulturer och erfarenheter- det gör det så otroligt spännande. Vid vissa tillfällen har jag känt att jag befinner mig på exakt rätt plats vid exakt rätt tillfälle, och jag vill tro att det har något med staden jag befinner mig i med att göra.
  • Männen; jag vet att jag precis inkluderade dem på värsta-listan men det kan inte hjälpas, trots deras brister och felsteg förblir de allra flesta charmiga, artiga och stiliga som jag tyckte att de var redan i början av min Paris-vistelse! Man har bara lärt sig att skilja agnarna från vetet lite snabbare. 
 Bonus bästa: Vädret! Kortare och mildare vinter och längre och hetare sommar! 

Inga kommentarer: